Gamification

Wat is gamification ?

Gamification is het gebruiken van gamedenken, gametechnieken en spelelementen in een niet-game omgeving. Het doel daarvan is om spelenderwijs het gedrag van een deelnemer te veranderen, betrokkenheid te creëren en snelle kennis over te kunnen dragen.

Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren, hun ervaring te verrijken en hun gedrag te willen stimuleren. Dit gebeurt door in te spelen op de intrinsieke motivatie van de persoon zelf. Iedereen heeft altijd wel een achterliggende reden om bepaalde dingen te doen: leren, status of erkenning.

Games zijn motiverend vanwege de uitdaging, actie, progressie en feedback. Niet vanwege de uiteindelijke beloning. Het is een methode om bepaalde gebieden in de hersenen te activeren.Vaak staat men versteld van de possitieve effecten ervan.

Mensen leren sneller, onthouden meer, geven minder snel op, bereiken hogere doelen en hun zelfvertrouwen groeit.

Gamification wordt ingezet in het onderwijs, door bedrijven, de gezondheidszorg, musea en bijvoorbeeld ter bevordering van sportprestaties.

De meest gekende vorm van gamification zijn de “Escaperooms” waaruit deelnemers al spelenderwijs proberen te ontsnappen uit een gesimuleerde setting door trial and error .

Bron: naar Rutger Teunissen

 

Bron: Technology Advice, youtube.